Revista Ficțiunea și Asociația Creatorilor de Ficțiune (ACF) au organizat recent Gala Premiile Ficțiunea, pe anul 2024, iar eu am fost printre organizatorii evenimentului. Totul s-a întâmplat joi seara, pe 13 noiembrie, la Teatrul Bulandra, Sala Liviu Ciulei.

Fiind al patrulea an de când se acordă premiile, am să menționez pe câțiva dintre premianții anteriori: Horațiu Mălăele, Tudor Giurgiu, Mircea Cărtărescu, Eugen Jebeleanu și mulți alții. Grupul Ficțiunea sărbătorește întodeauna povestea, personajul, stilul hibrid și așa a fost și de această dată. Deși poate ceva mai vesel.

Am deschis gala, alături de Șerban Pavlu, într-un dialog spumos cu Petre Nechita și Anca Șurian Caproș. De pe scenă totul se vedea altfel, totuși am putut să văd că era lume multă, scriitori, actori, studenți, elevi și profesori, mulți dintre cititorii mei.

Dar cine a luat premiu? Asociația Creatorilor de Ficțiune și Revista Ficțiunea au acordat următoarele premii:

1.        Premiul pentru Cea mai bună poveste - lui Radu Paraschivescu pentru romanul Brățară pe glezna ta, Humanitas, 2024 Decizia i-a aparținut scriitoarei Roxana Dumitrache. Ea și-a motivate astfel alegerea: romanul ocolește clișeele și aduce o poveste hibridă, în care stilul epistolar, consemnarea „turistică” și  povestea romanțată se împletesc în mod fericit. Echilibrat, convingător, original.

  1. Premiul pentru Cel mai bun personaj a fost acordat pentru două caractere, unul de film și altul de teatru. Personajul Iță, interpretat de Rareș Andrici, din filmul Jaful Secolului (regia - Teodora Ana Mihai; scenariu de Cristian Mungiu), a primit premiul pentru autenticitate, fiind creat printr-un amestec interesant între realismul moderat și ficțiunea cu miză simbolică.

Cel de-al doilea personaj este Oedip, în interpretarea lui Vlad Zamfirescu, regia Andrei Șerban, Teatrul Bulandra. Personajul cucerește prin deconstrucție mitică, prin ancorarea în realitățile actuale. Vlad Zamfirescu a refuzat recompensa bănească, premiul său devenind onorific.  (Adriana Irimescu).

 

  1. Un premiu, pe care mi-ar fi plăcut să-l iau, a fost pentru Cel mai bun final, acordat spectacolului Hello, Ceaușescu, text Eduard Buhac și Matei Lucaci-Grünberg, regia: Matei Lucaci-Grüenberg, jucat la Teatrul de Comedie. Despre finalul acestei piese s-a spus că este multiplu și că aduce un nou tip de simbolism. (Daniel Nica)

 

  1. Narativul vizual de avangardă al anului 2024 a fost cel mai bine reprezentat de  'Sleep #2' - Radu Jude, instalație video care aduce o insolită meditație asupra trecerii timpului (Ileana Marin)

 

  1. Premiul pentru Stil hybrid a fost acordat volumului Elogiu alor mei de Varujan Vosganian – (ed. Ararat), o carte-album, care îmbină poezia, proza și fotografia în mod convingător, memorabil (Marius Nica).

 

  1. Premiul revistei Ficțiunea a fost decernat lui Andrei Novac, pentru volumului 35 – Povestea nespusă a unei revoluții, Vellant, 2024, de Andrei Novac, dedicat aniversării a 35 de ani de la Revoluția din 1989. Volumul combină biografiile eroilor cu poeme și fotografie, într-un mod emoționant, cu pronunțat caracter dramatic. (Petre Nechita)

  2. Și-a mai fost un premiu, pentru Proză scurtă publicată în revista Ficțiunea și pe grupul Ficțiunea. Câștigătorii de anul acesta au fost Bianca Zbarcea, Adrian-Florin Duță și Ana Ionesei (Ciprian Handru).

 

 

Juriul a fost alcătuit alcătuit din:

 

Roxana Dumitrache, scriitoare, doctor în științe politice.

Adriana Irimescu, actriță, scriitoare, realizatoare TV.

Daniel Nica, lector la Universitatea din București, doctor în filosofie.

Ileana Marin, conferențiar, conducător de doctorate în Studii Culturale, Universitatea din București, afiliată la University of Washington, Seattle, specialist în estetică și arte digitale, vice președinta American Romanian Cultural Society, Seattle.

Marius Nica, critic literar, specialist în naratologie, conf. univ. dr., la Facultatea de Engleză, Ploiești.

Petre Nechita, prozator, jurnalist TV, redactor la revista Ficțiunea.

Ciprian Handru, drd. Universitatea din București, scriitor, redactor al revistei Ficțiunea.

 

Trebuie să menționez că Premiile Ficțiunea se acordă prin votul membrilor ACF. Primii patru clasați la fiecare categorie sunt considerați eligibili pentru premiu. Pentru fiecare categorie, un singur membru al juriului desemnează câștigătorul din cei patru nominalizați. Această alegere este personală, publică, argumentată, asumată.

Eveniment semnat în Ficțiunea, zilesinopti.ro; news.ro

Adevărul

 

English Version

The Ficțiunea Magazine and the Association of Fiction Creators (ACF) recently organized the Fiction Awards Gala for the year 2024, and I was among the event’s organizers.
Everything took place on Thursday evening, November 13, at the Bulandra Theatre, Liviu Ciulei Hall.

As this was the fourth edition of the awards, I’ll mention a few of the previous laureates: Horațiu Mălăele, Tudor Giurgiu, Mircea Cărtărescu, Eugen Jebeleanu, and many others.
The Ficțiunea group has always celebrated storytelling, character, and hybrid style — and this year was no exception. Perhaps a little more cheerful.

I opened the gala together with Șerban Pavlu, in a lively onstage dialogue with Petre Nechita and Anca Șurian Caproș. From the stage, the world looked different — yet I could see the hall was full: writers, actors, students, teachers, and many of my own readers.

But who took home the awards? The Association of Fiction Creators and Ficțiunea Magazine granted the following distinctions:

1. Best Story Award — to Radu Paraschivescu for the novel Brățară pe glezna ta (Anklet on Your Ankle), Humanitas, 2024.
The decision belonged to the writer Roxana Dumitrache, who justified her choice as follows:
“The novel avoids clichés and offers a hybrid narrative in which the epistolary style, travelogue, and romantic plot intertwine gracefully. Balanced, convincing, original.”

2. Best Character Award was granted to two roles — one from film and one from theatre.

The character Iță, played by Rareș Andrici in the film The Heist of the Century (directed by Teodora Ana Mihai, screenplay by Cristian Mungiu), received the prize for authenticity, being created through an intriguing blend of moderate realism and symbolic fiction.

The second award went to Oedipus, performed by Vlad Zamfirescu in Andrei Șerban’s production at the Bulandra Theatre.
The character captivates through mythic deconstruction and contemporary resonance.
Vlad Zamfirescu declined the monetary reward, turning his distinction into an honorary one. (jury member: Adriana Irimescu)

3. Best Ending Award — a prize I confess I would have liked to win — went to the play Hello, Ceaușescu, written by Eduard Buhac and Matei Lucaci-Grünberg, directed by Matei Lucaci-Grünberg, staged at the Comedy Theatre.
The play’s finale has been described as “multiple” and as introducing a new kind of symbolism. (jury member: Daniel Nica)

4. Avant-garde Visual Narrative of 2024 — Sleep #2 by Radu Jude, a video installation offering a striking meditation on the passage of time. (jury member: Ileana Marin)

5. Hybrid Style Award — to Elogiu alor mei (In Praise of My Own) by Varujan Vosganian (Ararat Publishing).
A beautiful hybrid volume combining poetry, prose, and photography in a convincing and memorable way. (jury member: Marius Nica)

6. Ficțiunea Magazine Award — to Andrei Novac for the book 35 – The Untold Story of a Revolution, Vellant, 2024, marking the 35th anniversary of the 1989 Revolution.
The book combines the biographies of heroes with poems and photographs, in a moving and dramatic composition. (jury member: Petre Nechita)

7. Short Fiction Award — for stories published in Ficțiunea Magazine and the Ficțiunea online group — went to Bianca Zbarcea, Adrian-Florin Duță, and Ana Ionesei. (jury member: Ciprian Handru)

The Jury

It’s worth mentioning that the Fiction Awards are granted through the votes of ACF members.
The top four nominees in each category are considered eligible, and for each category one jury member personally selects the winner among them — a public, reasoned, and fully assumed choice.

Adevărul